بلاگ

.آنچه درباره قیف فروش باید بدانید

قیف فروش که اصطلاح قیف بازاریابی هم در مورد آن به کار می رود، نمایشی بصری از سفر مشتری از اولین تماسش به عنوان مشتری بالقوه تا زمانی است که خریدی انجام می‌دهد و به مشتری شما تبدیل می‌شود.

بهترین و ایده‌آل‌ترین حالت در فروش زمانیست که همه‌ی مشتریان بالقوه تبدیل به مشتریان واقعی شوند. در این حالت می‌توان از یک استوانه استفاده کرد، اما چنین چیزی در دنیای فروش واقعیت ندارد و مشتریان در هریک از مسیرهای خود ممکن است که از فرایند فروش ما خارج شوند بنابراین فرآیند فروش براساس ورود و خروج تعداد مشخصی از مشتریان حالت قیف به خود می‌گیرد.

ورودی این قیف درواقع کسانی هستند که به نوعی با خدمات یا محصولات شما آشنا می‌شوند و کسانی که در نهایت از شما خرید می‌کنند خروجی این قیف هستند. بدیهی است که ورودی های بیشتر خروجی های بیشتری نیز در پی خواهد داشت پس شما باید برای وارد کردن این ورودی ها به قیف فروش تلاش کنید.

در فرایند فروش با سه نوع مشتری سر و کار داریم که از یک سرنخ شروع شده و تا مشتری شدن واقعی راهی دراز در پیش است. همه افرادی که به تبلیغات، خدمات، محصول، کالا و یا کسب و کارتان واکنش نشان داده و یا به نوعی با شما در ارتباط هستند در دسته سرنخ‌ها قرار می‌گیرند که ما آنرا دهانه بزرگتر قیف تصور می‌کنیم. دسته دوم که در نیمه‌های قیف فروش قرار می‌گیرند و به نوعی فیلتر شده و تعدادشان از سرنخ ها کمتر است در دسته مشتری های بالقوه قرار می‌گیرند که احتمال دارد به مشتری واقعی تبدیل شوند. در این مرحله نیز با فیلتر شدن و گذشتن از سد فیلترهایی، تعداد زیادی از مشتری ها از خرید منصرف می‌شوند تا در نهایت همان مشتری‌هایی که از دهانه باریک قیف عبور کرده‌اند باقی بمانند که به آنها مشتری واقعی می‌گویند.

چهار مرحله اصلی که پایه و اساس قیف را تشکیل می دهند شامل آگاه سازی، ایجاد علاقه مندی در مشتریان بالقوه، تصمیم گیری و اقدام به خرید می باشند. در تمامی مراحل مسیر فروش یا قیف فروش، بازاریابی دیجیتال نقش اصلی را ایجاد آگاهی، علاقه، تصمیم گیری و مبادرت به خرید ایفا می کند.

اگر بخواهیم با مرحله اول یعنی افزایش سطح آگاهی مخاطبان شروع کنیم ابزارهایی چون شبکه های اجتماعی و تبلیغات محیطی بسیار کارآمد محسوب خواهند شد. در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام، مشتریان می توانند با تصویر و ویدئو بر طبق برنامه از پیش تعیین شده، مشتریان بالقوه را برای دریافت اطلاعات بیشتر آماده کنند. علاوه بر این طبیعت SEO و سرچ ارگانیک در Google این امکان را برای شما فرام می اورد تا کسب و کار شما در مرحله اول به خوبی دیده شود.

در مرحله دوم از قیف فروش، هنگامی که صحبت از ایجاد علاقه می شود، همه چیز به ایجاد جذابیت توسط بازاریابی دیجیتال بستگی دارد. حال چگونه باید این جذابیت را ایجاد کرد؟ جواب درست به این پاسخ، تدوین یک پلن روانشناسی شده برای پیامک و ایمیل مارکتینگ خواهد بود. باید بدانید که در هر مرحله از ایجاد علاقه، چه محتوایی و با چه فرکانسی به مشتری بالقوه برای تبدیل شدن به مشتری واقعی ارسال شود.

در مرحله تصمیم گیری اگر بتوانید از تبلیغات Google و Facebook به صورت پرداخت شده استفاده کنید، احتمال اینکه بتوانید آگاهی و علاقه مندی را همیشه در بالاترین سطح حفظ کنید، بسیار زیاد خواهد بود. شما باید با استفاده از تبلیغات ریتارگتینگ(Re targeting) ، نظرات مشتریان فعلی و تجربه خرید آنها را به صورت تصویری و ویدئویی به مشتریان بالقوه تان نشان دهید. و در نهایت شما با تمامی ابزارهای بازاریابی دیجیتال همیشه و در همه حال می بایست مشتریانتان را به روز نگاه دارید. اینگونه می توانید اطمینان حاصل کنید که قیف فروش در کسب و کار شما به خوبی عمل می کند.

بازگشت به لیست