سِرگِی میخایلوویچ برین

سِرگِی میخایلوویچ برین (به روسی: Сергей Михайлович Брин)‏ (زادهٔ ۲۱ اوت سال ۱۹۷۳) کارآفرین آمریکایی متولد روسیه است که با کمک لری پیج شرکت گوگل را بنیان نهادند.

برین در مسکو در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمد. پدر او مایکل برین، ریاضی‌دان و مادر او اقتصاددان بود. آن‌ها در ۱۹۷۹ که برین شش سال داشت به آمریکا مهاجرت کردند. برین از دانشگاه مریلند در علوم رایانه و ریاضیات در ۱۹۹۳ کارشناسی گرفت.

پس از دانش‌آموختگی از دانشگاه مریلند، برای ادامهٔ تحصیل در علوم رایانه در دانشگاه استنفورد، کمک‌هزینهٔ تحصیلی از مؤسسهٔ خیریه «نشنال ساینس» دریافت کرد و در ۱۹۹۵ کارشناسی ارشد گرفت.

سرگی برین از همان ماه‌های اول استنفورد، مجذوب فناوری‌های اینترنتی و موتورهای جست‌وجو شد و مقالات ارزشمندی درزمینهٔ روش‌های استخراج اطلاعات از منابع غیر ساختاری و بازیابی اطلاعات در مجموعه‌های بزرگ متون و داده‌های علمی تألیف کرد. همچنین نرم‌افزاری توسعه داد که کارهای تجربی را با استفاده از یک پردازنده کلمه به‌نام TeX، به فرمت HTML تبدیل می‌کرد. او چندین اپلیکیشن کاربردی هم برای دانشجویان ساخت که البته یکی از آن‌ها با شکایت برخی دانشجویان به‌علت استفاده از عکس‌های مجلات روز، از وب‌سایت دانشگاه حذف شد. در کنار فعالیت‌های مبتکرانه‌اش درزمینهٔ فناوری، سرگی با لیست واحدهای انتخابی پیشرفته‌ی شنا، رقص، قایقرانی و ژیمناستیک، تعجب اطرافیانش را برانگیخته بود.

آشنایی با لری پیج

مقطع مهم زندگی سرگی در استنفورد، مارس سال ۱۹۹۵ بود؛ زمانی‌که او در جلسه‌ی بهاری معرفی دانشجویان آینده‌ی دکترای علوم کامپیوتر، با لری پیج آشنا شد. در تابستان همان سال او به پروژه‌ی دانشگاهی پیج پیوست. در ابتدای کار مشترک، آن‌ها در بسیاری از زمینه‌ها با هم اختلاف‌نظر داشتند.
سرگی برین روی توسعه‌ی سیستم‌های داده‌کاوی متمرکز بود و لری پیج روی توسعه‌ی ارتباطات صفحات وب با او کار می‌کرد و اینکه یک مقاله پژوهشی را چطور می‌توان در مقالات دیگر از طریق لینک معرفی کرد. با این‌ حال اختلاف‌ نظر آن‌ها زمان زیادی طول نکشید. هر دوی آن‌ ها به بازیابی اطلاعات از مجموعه‌های بزرگ علاقه داشتند و بعد از اینکه چندین هفته بیشتر با هم وقت گذراندند تا ایده‌های خود را دراین‌ زمینه باهم به اشتراک بگذارند، تبدیل به دوستان صمیمی شدند.

امکانات موجود برای جست‌وجو در صفحات وب، آن‌ها را براساس تعداد تکرار یک کلمه‌ی خاص در یک متن رده‌بندی می‌کرد؛ برای همین هر جست‌وجو، تعداد بی‌پایانی از صفحات را به کاربران پیشنهاد می‌کرد که اغلب با موضوع مورد نظر کاربران ارتباط کمی داشتند. پیج و برین فکر می‌کردند رده‌بندی وب‌سایت‌ها براساس لینک‌های مرتبط آن‌ها با سایر صفحات، می‌تواند مبنای بسیار بهتری برای یک موتور جست‌وجو باشد.

نتیجه‌ی این بحث‌ها و پژوهش‌های مشترک، مقاله‌ای بود به‌نام « آناتومی یک موتور جستجوی بسیار بزرگ فرا متنی». آن‌ها در این مقاله الگوریتمی طراحی کرده بودند که با استفاده از داده‌های لینک ورودی، وب‌سایت‌ها را براساس اهمیت محتوا درجه‌بندی می‌کرد. این مقاله هم‌زمان بود با پروژه‌ی دکترای لری پیج که BackRub نام داشت.

تحقیقات مشترک سرگی برین و لری پیج مورد استقبال شدید استادان استنفورد قرار گرفت و آن‌ها متوجه شدند که با توسعه‌ی این الگوریتم، می‌توانند یک موتور جستجوی واقعی فوق‌العاده بسازند. الگوریتم جدیدی که برین پیشنهاد می‌کرد، مبتنی بر تکنولوژی جدیدی بود که رابطه‌ی پیوندهای لینک شده به یک صفحه‌ی وب را با هم آنالیز و تحلیل می‌کرد.

توسعه‌ی موتور جست‌وجو

سرگی و لری برای عملی کردن ترکیب ایده‌هایشان، اتاق لری را در خوابگاه به آزمایشگاه مونتاژ قطعات کامپیوتری ارزان‌قیمت تبدیل کردند تا با اتصال این قطعات دستگاهی بسازند که بتواند شبکه‌ی جستجوی آن‌ها را – که هنوز به‌نام پروژه‌ی لری پیج یعنی BackRub خوانده می‌شد – به پهنای باند شبکه اینترنتی دانشگاه استنفورد متصل کند. این موتور جستجوی اولیه که با زبان HTML برنامه‌نویسی شده بود، گرافیکی ساده و عملکردی بسیار عالی و کاربردی داشت.

در اوت سال ۱۹۹۶، نسخه‌ی اولیه‌ی موتور جستجوی آن‌ها روی وب‌سایت دانشگاه قرار گرفت. البته در آن زمان BackRub  فقط برای دانشجویان استنفورد قابل‌ دسترسی بود؛ ولی ازآنجاکه مورد استقبال شدید دانشجویان قرار گرفت و کاربران آن در مدت کوتاهی بسیار زیاد شدند، آن‌ها به سرورهای بیشتری نیاز پیدا کردند.

در اوایل سال ۱۹۹۷، آمار صفحه‌ی BackRub به این شرح بود:

  • مجموع URL-های HTML قابل بارگذاری: ۷۵.۲۳۰۶ میلیون
  • مجموع محتوای دانلودشده: ۲۰۷.۰۲۲ گیگابایت
  • زبان برنامه‌نویسی : جاوا و پایتون

موتور جستجوی سرگی برین و لری پیج عملکردهای اولیه و ویژگی‌های یک موتور جستجوی واقعی را داشت: یک ورودی جست‌وجو که موضوع خود را در آن تایپ می‌کردند و فهرستی از لینک‌های رتبه‌بندی شده براساس اهمیت دریافت می‌کردند. خیلی زود تعداد جستجوی روزانه‌ی آن‌ها به ۱۰ هزار مورد در روز رسید و برین و پیج متوجه شدند که توان بالقوه‌ی این موتور می‌تواند خیلی بیشتر از این باشد. حالا آن‌ها حداقل به بیست هزار دلار احتیاج داشتند تا سرورهای خود را گسترش دهند.

تأسیس گوگل

در پاییز سال ۱۹۹۷، سرگی برین و لری پیج به‌دنبال نام جذاب‌تری برای موتور جستجوی خود می‌گشتند و دوست آن‌ها، شان اندرسون، Googolplex را پیشنهاد داد که آن‌ها ترجیح دادند این نام را به Googol کوتاه کنند. Googol عددی بسیار بزرگ و معادل یک و صد صفر جلوی آن بود و به‌نوعی نماد حجم انبوه داده‌کاوی‌های موتور جستجوی آن‌ها بود. آن‌ها این نام را برای صفحه‌ی وب خود ثبت کردند با این توافق دوطرفه که سرگی برین، رئیس هیئت‌مدیره‌ی شرکت باشد و لری پیج مدیرعامل. طبق بیانیه‌ای که منتشر کردند، هدف آن‌ها از کار شرکت به این صورت اعلام شد: «سازمان‌دهی اطلاعات جهان و در دسترس نهادن آن برای عموم مردم».

در این هنگام آن‌ها تحصیلات خود را در مقطع دکترا متوقف کرده بودند، کاری که اصلاً والدینشان را خوشحال نمی‌کرد.

دفتر ابتدایی شرکت آن‌ها، گاراژ یکی از دوستانشان یعنی خواهر نامزد سرگی، سوزان ووجچیکی در منلو پارک کالیفرنیا بود. در آن زمان، آن‌ها به‌دنبال سرمایه‌گذاری می‌گشتند که ایده‌ی آن‌ها را حمایت کند و با کمک او بتوانند سرمایه‌ی اولیه‌ی شرکت را تهیه کنند. پس از شکست در جلب نظر مدیر آلتاویستا و یاهو، بالاخره مدیرعامل شرکت سان مایکروسیستمز، برای آن‌ها چکی به مبلغ یک‌ صد هزار دلار به‌نام شرکت Google  نوشت. مشکل اینجا بود که شرکتی به‌نام گوگل وجود نداشت.

در سال ۱۹۹۸ شرکت گوگل هنوز در آستانه‌ی رشد خود بود که مجله‌ی PC، این موتور جست‌وجو را در صدر ۱۰۰ وب‌سایت برتر سال معرفی کرد. چندی بعد کریگ سیلوراشتین به‌عنوان اولین کارمند آن‌ها مشغول به کار شد و یک سال بعد آن‌ها توانستند به دفتر دیگری در پالوآلتو نقل‌ مکان کنند.

تعداد کاربران گوگل به‌سرعت در حال افزایش بود و کلمه‌ی گوگل همه‌ جا به چشم می‌خورد. آن‌ها به طرح کسب‌وکار جدیدی نیاز داشتند تا هم بتوانند سرمایه‌ی بیشتری برای توسعه‌ی کار خود جمع کنند و هم کنترل امور را از دست ندهند. سرگی برین با این طرح نشان داد که آن‌ها نه‌تنها در زمینه‌ی فناوری، بلکه در زمینه‌ی تجارت و کسب‌ و کار نیز راه‌ حل‌ ها و رویکردهایی حساب‌ شده دارند.

سیاست‌های مالی گوگل

در ژوئن ۱۹۹۹، برین موفق شد دو شرکت سرمایه‌گذاری رقابتی Sequoia Capital و Kleiner Perkins Caufield را متقاعد کند که مبلغ ۲۵ میلیون دلار روی گوگل سرمایه‌گذاری کنند.

درحالی‌که منبع درآمد اصلی سایر موتورهای جستجوی آن زمان (مثل آلتاویستا و اکسایت)، استفاده از تبلیغات گسترده‌ی تصویری و ویدیویی بود، سرگی برین و لری پیج با تبلیغات تصویری بزرگ در وب‌سایت خود مخالف بودند و به طراحی ساده و سبک صفحه‌ی خود افتخار می‌کردند. در پایان سال ۱۹۹۹، گوگل تقریبا در هر روز، ۷ میلیون جست‌وجو انجام می‌داد و در اواسط سال ۲۰۰۰، این رقم به ۱۸ میلیون جست‌وجو در روز رسیده بود. هزینه‌های عملیاتی آن‌ها به ۵۰۰ هزار دلار در ماه مه‌رسید و آن‌ها ناچار بودند راهی پیدا کنند که هم با سیاست عدم استفاده از تبلیغات تصویری آن‌ها سازگار باشد و هم هزینه‌های روزافزون شرکت را پوشش بدهد. درنهایت آن‌ها موفق شدند تبلیغات متنی را به‌صورت لینک به وب‌سایت خود اضافه کنند و در ادامه، در اکتبر سال ۲۰۰۰، آن‌ها Google AdWords را به‌عنوان سرویس خدمات تبلیغاتی آنلاین خود معرفی کردند.

برین در حال حاضر مدیر تکنولوژی شرکت گوگل می‌باشد و دارایی خالص او در حدود ۱۸٫۵ میلیارد دلار در نهمین ماه مارس سال ۲۰۰۷ برآورد شده است. او در حال حاضر بیست و ششمین ثروتمند جهان و پنجمین ثروتمند آمریکا همراه با لری پیج است. او هم‌چنین چهارمین ثروتمند جوان جهان می‌باشد.