کسب درآمد از طریق اینترنت موضوعی است که بسیاری از افراد به دنبال آن هستند. گوگل ادسنس (AdSense) از زمان معرفی در سال 2003 به صاحبان بسیاری از وب‌سایت‌ها کمک کرده تا بدون نیاز به تعامل مستقیم با آگهی‌دهنده‌ها از وب‌سایت خود درآمد کسب کنند. شما نیز فارغ از نوع و مقیاس کسب‌وکارتان می‌توانید بخشی از شبکه تبلیغاتی ادسنس باشید و به کسب درآمد بپردازید.
اگر به تازگی وبلاگی به راه انداخته‌اید، یا وب‌سایتی دارید که می‌خواهید از طریق آن پول در بیاورید، گوگل ادسنس می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد.

گوگل ادسنس چیست؟

گوگل ادسنس (Google AdSense)، یکی از سرویس‌های رایگان تبلیغاتی گوگل است که به ناشران تبلیغ  اجازه می‌دهد تا تبلیغ‌های متنی، تصویری/بنری، ویدئویی یا هر نوع تبلیغ چند رسانه‌ای که با محتوا و مخاطبان سایتشان ارتباط دارد را بر روی وب‌سایت خود قرار دهند و از طریق نمایش این تبلیغات کسب درآمد کنند. اگر به وب‌سایت‌های معروف انگلیسی زبان مراجعه کرده باشید، متوجه تبلیغات بنری یا ویدئویی در گوشه و کنار آن‌ها شده‌اید. خب، این تبلیغات در حقیقت، همان تبلیغات گوگل ادسنس هستند.

تبلیغات موجود در ادسنس، توسط گوگل دسته‌بندی و مدیریت می‌شوند. کسب درآمد از گوگل ادسنس بر اساس دو روش CPM (پرداخت به ازای بازدیدکننده) و CTR (میانگین تعداد کلیک) صورت می‌گیرد. در روش نخست، بازدیدکنندگان وب‌سایت و در روش دوم، تعدادِ کلیک بر روی تبلیغ مورد توجه قرار می‌گیرد. هر دو روش نیز در افزایش درآمد بسیار مؤثر هستند. اما بر اساس تجربه، بیشتر مدیران وب‌سایت‌ها به CPM بیشتر توجه می‌کنند زیرا با تمرکز بر روی آن نه تنها ترافیک وب‌سایت خود را افزایش می‌دهند، بلکه رتبه سایت خود در نتایج جستجو را نیز بهبود می‌بخشند.

درآمد حاصل از نمایش تبلیغات گوگل ادسنس از طریق چک یا واریز اینترنتی به حسابی که در هنگام ثبت‌نام وارد کرده‌اید، پرداخت می‌شود. آمار گوگل نشان می‌دهد در سه ماه ابتدایی سال 2014، گوگل مبلغ 3.4 میلیارد دلار از گوگل ادسنس درآمد داشت که تا انتهای سال 2014 به میزان 13.6 میلیارد دلار رسید.

 

چه محتوایی برای گوگل ادسنس جذاب‌تر است؟

گوگل ادسنس وب‌سایت یا وبلاگ‌هایی که دارای محتوایی برای ترویج برهنگی، خرید و فروش اسلحه و خرید و فروش مشروبات الکلی هستند را تایید نمی‌کند. به‌ جز این سه مورد هر محتوای دیگری را که در وب‌سایت قرار دهید توسط گوگل تائید می‌شود اما سؤال اینجاست که چه نوع محتوایی تبلیغات پرسودتری دارد؟

محتواهای اقتصادی، بیمه و پزشکی سه دسته از پرسودترین موضوعات مورد توجه در گوگل ادسنس به شمار می‌روند و گوگل بیشترین پول را بابت آنها پرداخت می‌کند.

 

فرآیند ثبت نام در گوگل ادسنس

1. ایجاد حساب کاربری در ادسنس

اولین قدم مراجعه به آدرس http://www.google.com/adsense و ایجاد یک حساب کاربری است. برای استفاده از ادسنس از همان حساب گوگلی که با مشخصات آن به جیمیل، یوتیوب و سایر سرویس‌های گوگل وارد می‌شوید استفاده می‌کنید.

2. اضافه کردن کد ادسنس به وب‌سایت

قبل از اینکه گوگل وب‌سایت شما را در سیستم ادسنس بپذیرد باید هماهنگی آن با رهنمودها و قواعد خاص ادسنس را بررسی کند. برای عبور از این مرحله لازم است که کد مخصوص ادسنس را به سایت خود اضافه کنید تا ربات گوگل بتواند به محتوای وب‌سایت شما دسترسی داشته باشد.
در طول این مرحله و تا وقتی که وب‌سایت شما تأیید نشده تبلیغات ادسنس نمایش داده نمی‌شوند. چنانچه درخواستتان مورد پذیرش قرار بگیرد، تبلیغات گوگل در وب‌سایتتان ظاهر می‌شوند و هزینه کلیک‌هایی که روی آن‌ها انجام می‌شود را دریافت می‌کنید.
توجه داشته باشید که این مرحله فقط یک بار انجام می‌شود و پس از آنکه به عنوان یک ناشر ادسنس پذیرفته شدید می‌توانید تبلیغات ادسنس را در هر وب‌سایتی که بخواهید نمایش بدهید (البته به این شرط که هیچ یک از قوانین ادسنس را زیر پا نگذاشته باشید.)

3. تنظیم اطلاعات پرداخت

مرحله آخر عضویت در ادسنس، درج اطلاعات بانکی است تا در پایان هر ماه و پس از آنکه به حداقل درآمد 100 دلار دست پیدا کردید بتوانید سهم خود را دریافت کنید.
به این نکته مهم نیز دقت داشته باشید که گوگل قبل از هرگونه پرداخت یک پاکت که حاوی یک کد تأیید است را به آدرس پستی شما ارسال می‌کند تا مطمئن شود که جزئیاتی که درباره آدرس پستی‌تان وارد کرده‌اید کاملاً صحیح است.

 

تبلیغات گوگل ادسنس در کجا ظاهر می‌شوند؟

پس از آنکه به یک کاربر تأیید شده ادسنس تبدیل شدید می‌توانید وارد داشبورد مخصوص خودتان بشوید و Ad Unit یا واحدهای تبلیغ جدید ایجاد کنید.
در طی فرآیند ایجاد هر واحد تبلیغ، موارد زیر را انتخاب می‌کنید:
• اندازه تبلیغ: مثلاً تبلیغات واکنشگرا یا ریسپانسیو با اندازه 336 در 280؛
• نوع تبلیغ: مثلاً تبلیغات متنی و بنری، تبلیغات درون‌متنی، تبلیغات in-feed یا میان محتوایی؛
• سبک تبلیغ: رنگ‌های متن و حاشیه.
سپس یک کد جاوا اسکریپت دریافت می‌کنید که باید آن را در همان قسمتی که می‌خواهید تبلیغات در آن نمایش داده شود قرار بدهید.
گوگل تصمیم می‌گیرد که در فضای تخصیص داده شده یک یا دو تبلیغ را نمایش بدهد.

چطور می‌توانید درآمد خود را از گوگل ادسنس افزایش بدهید؟

پس از نمایش موفقیت آمیز تبلیغات در وب‌سایتتان با توجه به برخی نکات مهم می‌توانید آگهی‌های ادسنس را در برابر دیدگان کاربران بیشتری قرار بدهید و درآمد بیشتری کسب کنید؛ فقط دقت داشته باشید که کلیک کردن دوستان و اعضای خانواده بر روی تبلیغات ادسنس‌تان در این زمینه کمکی به شما نمی‌کند.

از جمله مهم‌ترین نکاتی که باید مد نظر داشته باشید عبارت‌اند از:
• از قوانین ادسنس تخطی نکنید؛ مثلاً به دنبال اقداماتی از این دست نروید:
o خریداری ترافیک یا کلیک؛
o در لفافه پیچانیدن تبلیغات؛
o بمباران تبلیغاتی بدون محتوا؛
o قرار دادن تبلیغ در وب‌سایت‌هایی که محتوای مناسبی ندارند؛ مثل سایت‌های شرط بندی و موارد مشابه.
• از واحدهای تبلیغاتی واکنشگرا استفاده کنید. در این حالت، مناسب‌ترین اندازه و نوع تبلیغات در فضای تخصیص داده شده به نمایش در می‌آید.
• تبلیغات را در جایی قرار بدهید که بیشتر به چشم می‌آیند. در این راستا بهترین جا همیشه قسمت فوقانی صفحه است. در صورتی که بنا به هر دلیلی نمی‌توانید تبلیغ را در این بخش از صفحه قرار بدهید، به جای استفاده از نوار جانبی سایت، آن را در محتوای اصلی قرار بدهید. ضمناً دقت داشته باشید که گوگل وب‌سایت‌هایی که در قرار دادن تبلیغ در قسمت بالایی صفحه افراط می‌کنند را جریمه می‌کند.
• محتوای باکیفیت بیشتری تولید کنید. طبیعتاً از این طریق کاربران بیشتری به سایت شما جذب می‌شوند و میزان کلیک و درآمد شما افزایش پیدا می‌کند.
• سرعت وب‌سایتتان را افزایش بدهید. به تجربه اثبات شده است که هر چه سرعت بارگذاری سایت بالاتر باشد، تعداد کلیک بر روی تبلیغات آن بیشتر می‌شود.
• سایر سیستم‌های تبلیغاتی را حذف کنید. با حذف هر نوع دیگری از تبلیغات به جز تبلیغات ادسنس علاوه بر اینکه سرعت بارگذاری سایتتان افزایش پیدا می‌کند، تبلیغات ادسنس شما نیز بیشتر دیده می‌شود. ضمناً از هر نوع تبلیغاتی که استفاده می‌کنید به حداکثر سه تبلیغ در هر صفحه اکتفا کنید.
• برترین منابع ترافیک ادسنس را پیدا کرده و در جهت بهبود و تقویت آن‌ها تلاش کنید. اگر حساب کاربری گوگل آنالیتیکس خود را به حساب ادسنس متصل کنید می‌توانید با مراجعه به آن ببینید که کدام منابع بیشترین درآمد را برای شما ایجاد می‌کنند. به این منظور مسیر Behavior > AdSense > AdSense Referrers را دنبال کنید. به عنوان مثال، اگر فیسبوک یا یکی از شبکه‌های اجتماعی دیگر در درآمد شما از ادسنس تأثیر بیشتری دارد با تمرکز بیشتر بر آن می‌توانید ترافیک و درآمد بیشتری را عاید خود کنید.
• از ابعاد استاندارد پیشنهاد شده تبلیغات ادسنس استفاده کنید؛ به عنوان مثال، 728×90، 336×280، 300×250 و 300×600؛ چرا که معمولاً آگهی‌دهنده‌ها کمتر از سایر اندازه‌ها استفاده می‌کنند و لذا درآمد شما کاهش پیدا خواهد کرد. به علاوه، هر دو حالت نمایش متنی و تصویری را برای تبلیغات خود فعال کنید.
• برای امتحان کردن انواع مختلف تبلیغات از ابزار AdSense experiments استفاده کنید. قابلیتی در قسمت My Ads حساب کاربری شما در ادسنس با نام AdSense Experiments وجود دارد که به کمک آن می‌توانید عملکرد انواع مختلفی از یک تبلیغ را در یک محل خاص بررسی کنید و ببینید که بازده کدام‌یک بالاتر است.
• کاری نکنید که چنان به نظر برسد که گویی وب‌سایت شما فقط برای تبلیغات ساخته شده است. به خاطر داشته باشید که ادسنس یک روش برای کسب درآمد از محتوا است و نه دلیل وجود وب‌سایت شما.