گوگل به منظور همراهی با نیاز های کاربران مدام در حال تحول و به روز رسانی است. یکی از راه هایی که گوگل تجارب خود را پالایش می کند از طریق گوگل مای بیزینس است. گوگل مای بیزینس پلتفرمی است که از طریق آن کاربران می‌توانند در گوگل سرچ و گوگل مپ، در اطراف خود به دنبال کسب و کار یا خدمات مورد نظر خود بگردند.

گوگل مای بیزینس یک ابزار رایگان است که به منظور کمک به کسب و کارها برای مدیریت حضور آنلاین خود در سراسر پلتفرم گوگل، طراحی شده است. یک اکانت گوگل مای بیزینس (یا لیستینگ، یا پروفایل) را می توان ترکیبی از اطلاعات تجاری ثبت شده در یک موتور جستجو مانند گوگل، و یک پروفایل رسانه اجتماعی دانست.

همانند ثبت اطلاعات در یک دایرکتوری آنلاین، صاحبان مشاغل می بایست گوگل مای بیزینس لیستینگ خود را ایجاد کرده و مالکیت خود را اثبات کنند و در آن اطلاعاتی مهم مانند ساعت کاری، موقعیت مکانی و عکس ها را قرار دهند.

همانند پلتفرم های رسانه های اجتماعی، صاحبان مشاغل می توانند در پروفایل گوگل مای بیزینس خود، پست قرار دهند و همانند استوری های رسانه های اجتماعی، این پست ها نیز دائم نیستند و بعد از هفت روز پاک می شوند.

همچنین مانند رسانه های اجتماعی، مشتریان می توانند از شغل شما عکس هایی به پروفایل شما بیافزایند بدون اینکه نظری ثبت کنند. گرچه اگر بخواهند می توانند نظر خود را نیز یادداشت کنند.

نحوه ثبت اطلاعات در گوگل بیزینس

به منظور درج اطلاعات کسب و کار خود در لیست رایگان Google My Business ، باید اطلاعات زیر در دسترس شما باشد:

  • یک شرح کوتاه از کسب و کار یا تجارت شما
  • شماره تماس، آدرس دقیق، کد پستی، آدرس وب سایت، آدرس ایمیل، ساعات کاری و سایر اطلاعاتی که برای معرفی کسب و کار خود نیاز دارید.
  • یک لوگو یا تصویری که معرف شرکت و یا کسب و کار شما باشد. این تصویر می تواند عکسی از دفتر کار یا مغازه شما باشد.

1-تنظیمات اولیه اکانت

با مراجعه به وب سایت سرویس Google My Business می توانید اکانتی برای خود بسازید. مطابق تصویر زیر بر روی لینک “Manage now” کلیک کنید.

دقت کنید که اکانت Google My Business در ابتدا به اکانت گوگل (جی‌میل:Gmail) شما متصل می شود. توجه کنید که اگر لیستی از قبل در Google Business ایجاد کرده اید، می توانید آنرا ویرایش کنید و اطلاعات کسب و کار خود را آپدیت نمائید.

و اما اگر بار اول است که از سرویس Google My Business استفاده می کنید، با کلیک روی لینک “Add your business” کسب و کار خود را ثبت کنید.

2- ارائه اطلاعات جغرافیایی کسب و کار

به محض اینکه روی Add your business کلیک کردید، فرمی به شما نمایش داده می شود مبنی بر ثبت اطلاعات جغرافیایی و مکانی کسب و کار خود در Google Business. مانند ثبت کد شهر و منطقه و شماره ثابت و آدرس و Zip Code و…

اگر کسب و کار شما یک محل مشخص (مانند مغازه، شرکت یا رستوران) ندارد و مثلا خدماتی را در محل زندگی مشتری ارائه می دهید، تیک گزینه آخر از فرم بالا را بزنید. با اینکار گوگل این امکان را برای شما فراهم می کند تا خدمت شما را در محدوده موردنظرتان فعال و تعریف کند. بنابراین وقتی که کاربری در گوگل درباره یک سرویس مانند رستوران در محدوده زندگی شما سرچ می کند ، کسب و کار شما در نتایج نمایش داده می شود.

اگر کسب و کار شما (business) در منطقه یا خیابان خاصی از یک شهر ارائه خدمات (services) می کند، می توانید در تصویر زیر، گزینه اول را انتخاب کرده و سپس منطقه موردنظر خود را انتخاب فرمائید. این گزینه در مواقعی کاربرد دارد که کسب و کار شما قادر به ارائه خدمات به یک محل خاص باشد. مانند یک رستوران فست فود که به محدوده جغرافیایی اطراف خود می تواند پیتزا تحویل دهد.

3- تائید اطلاعات و قبول ضوابط و قوانین

قبل از تکمیل فرآیند ثبت کسب و کار خود در Google My Business، باید اطلاعاتی که تاکنون وارد کرده اید را تائید (Confirm) کنید و در نهایت با ضوایط و شرایط سرویس Google My Business نیز موافقیت کنید.

4- تائید کسب و کار خود

قبل از اینکه گوگل بتواند اطلاعات کسب و کار شما را در لیست مشاغل My Business ثبت کند، شما باید ثابت کنید که اطلاعات ورودی صحیح می باشند و کسب و کارتان قانونی و مجاز است. با اینکار، گوگل از درج مشاغل قلابی و غیرقانونی چلوگیری می کند. بعد از ثبت اطلاعات کسب و کار، یک ایمیل حاوی کدی خاص به آدرس ایمیل شما ارسال می شود. روش جایگزین تائید اطلاعات، از طریق تلفن می باشد.

در این مرحله شما می توانید از تائید اطلاعات خود گذر کنید، اما نهایتا برای استفاده از تبلیغ رایگان گوگل باید اطلاعات بیزینس خود را تائید کنید.

5- تکمیل اطلاعات پروفایل کسب و کار

اکنون گوگل از اطلاعات حساب گوگل‌پلاس (Google+) کسب و کار شما برای غنی سازی لیست My Business و نیز نمایش نتایج جستجوی کسب و کارها استفاده می کند. بنابراین قدم بعدی در درج تبلیغ رایگان، ویرایش حساب گوگل پلاس کسب و کارتان می باشد. بدین منظور، روی لینک Edit در بالای صفحه (تصویر زیر) کلیک کنید:

سپس شروع به پر کردن اطلاعات لازم راجع به تجارت خود کنید. برخی از این توضیحات، بطور اتوماتیک از اطلاعات پر شده در مرحله دوم گرفته می شوند و نمایش داده می شوند. ممکن است شما بخواهید اطلاعاتی مانند تصویر پروفایل و یا آدرس وب سایت و یا ساعات کار خود را وارد نمائید. و یا معرفی کسب و کار خود را در معرض نمایش قرار دهید. این معرفی، باید شرح کوتاهی از فعالیت ها و خدمات کسب و کارتان باشد. سعی کنید از کلمات کلیدی در این معرفی استفاده کنید که می خواهید با آنها در نتایج گوگل شناخته و یافت شوید. بنابراین تا جای ممکن آنرا مختصر و مفید در نظر بگیرید.

6- بهینه سازی صفحه گوگل‌پلاس کسب و کار

برای سفارشی سازی و بهینه سازی صفحه گوگل پلاس کسب و کار خود، مطابق تصویر زیر، روی لینک Google+ Page در گوشه بالا سمت چپ اکانت My Business خود کلیک کنید.

چه چیزهایی را در صفحه گوگل پلاس اکانت خود بهینه سازی کنید؟

  • تصویر پس زمینه (Cover Photo): یک تصویر با کیفیت و متقاعدکننده را بعنوان تصویر پس زمینه حساب خود آپلود کنید. بدلیل اینکه این تصویر معرف بیزینس شماست، سعی کنید عکسی جذاب و دارای طراحی خوب انتخاب کنید.
  • داستان شما (Your Story): به این مورد به دید یک “صفحه درباره ما” بنگرید. داستان (Story) می تواند یک نگاه دقیق و خلاصه از کسب و کارتان به کاربر بدهد. سعی شود از کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با کسب و کار خود در تعریف آن استفاده کنید تا با سرچ آن کلمات توسط کاربران، اطلاعات کسب و کار شما به آنها نمایش داده شود.
  • لینک‌ها (Links): لینک هایی را که مایلید مشتریان تان آنها را چک کنند، در این بخش قرار دهید. علاوه بر آدرس وب سایت کسب و کار خود، می توانید در صورتی که وبلاگی مرتبط با کسب و کار خود دارید، آدرس آنرا درج کنید. یا آدرس یک صفحه فرود (Landing Page) از یک وب سایت که درباره یک محصول یا سرویس خاص توضیح داده شده است.
  • تصاویر و ویدئوها (Photos & Videos): برای اعمال زیبایی بصری به صفحه گوگل+ کسب و کار خود، تصاویر و ویدئوهای محصولات/خدمات خود را در این قسمت درج کنید. اگر شما یک رستوران بزرگ و زیبا دارید، می توانید با استخدام یک عکاس دارای مدرک گوگل، یک تور مجازی از فضای رستوران خود طراحی و تولید کنید که می تواند ویژگی بسیار جذاب و مشتری پسندی در معرفی رستوران شما باشد.
  • آپدیت وضعیت و رویدادها (Status Updates & Events): صفحه گوگل+ تجارت خود را مدام بروزرسانی کنید و رویدادهایی را که کسب و کار شما میزبان و بانی آن بوده را معرفی کنید. با فالوورهای خود این آپدیت ها را به اشتراک بگذارید.
  • بازخوردهای کاربران (Reviews): بازخورد مشتریان را بررسی کنید و به آنها پاسخ دهید.
  • تنظیمات (Setting): با مراجعه به لینک Setting در قسمت سمت چپ، می توانید تنظیماتی نظیر مدیران صفحه گوگل پلاس و مدیریت اطلاعیه ها (Notifications) و… را انجام دهید.