شرکت گوگل در زمینه‌های محصولاتی ارائه کرده است و در بسیاری از آن‌ها با موفقیت همراه بوده است. یکی از انواع خدمات اینترنتی که بازار بسیار بزرگی دارد، بازار شبکه‌های اجتماعی است. در این شبکه‌ها، افراد دوستان جدیدی پیدا می‌کنند و با یکدیگر به گفتگو و اشتراک اطلاعات می‌پردازند.

شرکت گوگل در چهارمین تلاش خود برای در اختیار گرفتن بازار شبکه‌های اجتماعی با موفقیت قابل توجهی روبرو نشد. پیش از این گوگل پلاس محصولات زیر را در زمینه‌ی شبکه‌های اجتماعی رونمایی کرده بود:

  • Google Buzz
  • Google Friend Connect
  • Orkut

پس از این تلاش‌ها، گوگل در سال ۲۰۱۱ گوگل پلاس( Google+‎ ) را طراحی و پیاده‌سازی کرد. این شبکه با مفاهیمی نسبتا جدید در دوره‌ی خود پا به عرصه گذاشت، با توجه به ویژگی‌های مفیدی که در این سیستم پیاده‌سازی شده بود، و همچنین تلاش زیاد شرکت گوگل برای ادغام خدمات این شبکه با سرویس‌های دیگر گوگل، انتظار می‌رفت موفقیت چشمگیری در انتظار گوگل پلاس باشد.

با این حال حتی اثرگذاری فعالیت‌های انجام شده در گوگل پلاس روی وضعیت سئو سایت‌ها، نتوانست مخاطبان صدها میلیونی شبکه‌هایی مثل فیسبوک را به مهاجرت تشویق کند.